2. juli 2014

Harvard og MIT presenterer fakta om MOOC

Harvard og MIT har offentliggjort erfaringer fra sine første 16 edX MOOC-er. Rapporten byr på ny kunnskap. Blant annet vet vi nå mer om hvem som tar ulike MOOC-er og hvor mye av kursinnholdet de har fått med seg.
  • Et stort flertall av MOOC-studentene er menn (76 %)
  • Flertallet av MOOC-studentene har høyere utdanning fra før 
  • Gjennomsnittsalderen på MOOC-studentene er 24 år
  • En tredjedel av MOOC-studentene er fra Nord-Amerika 
  • Nærmere halvparten av MOOC-studentene ser aldri på noe av kursinnholdet
  • Europeiske MOOC-studenter leser mer kursinnhold enn studenter fra andre verdensdeler
  • MOOC-studenter med doktorgrad leser mer kursinnhold enn andre
  • Studenter som tar flere MOOC-er leser mer kursinnhold enn dem som tar bare ett kurs
Disse funnene er ikke bare oppmuntrende, men det skjuler seg nok mye bak store tall. Rapporten sier dessuten lite om MOOC-studentenes motivasjon. Hvilket kursinnhold syns de er mest engasjerende og interessant? Hvordan endres motivasjonen utover i kurset?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar