27. juni 2014

Cardboard VR - potensiale i undervisningen

Google Cardboard ble vel nærmest lansert som en gimmick under utviklerkonferansen for Android denne uken, men dette er mye mer enn en morsomhet.

Her demonstreres det hele:









Hva med en studentoppgave der en student "sendes inn i" en tredimensjonal video av et miljø, hvor vedkommende kan kikke seg rundt og observere innenfor det tidsrommet videoen varer. Dette blir ganske annereledes enn å se en ordinær video, siden utsnittet hele tiden vil være avhengig av hvordan studenten snur seg. Det hele kan også utvides med klibbare objekter, slik at studenten kan identifisere forhold som bør undersøkes nærmere, innebærer risiko, potensial etc. Etterpå kan det være en muntlig eller skriftlig prøve, der studenten får redegjøre for sine observasjoner.

3D-video kan filmes med en løsning som denne. Men rigg pluss 6 Go-Pros blir en relativt dyr løsning. Kanskje kan en skru litt ned på fordringene og gå for denne løsningen:



Denne filmer riktignok ikke en sfære, men en er ganske langt kommet med 150 graders bildevinkel vertikalt, så lenge dette er 360 grader horisontalt.

Tilbake til Cardboard. Dette er en enkel, fysisk holder for mobiltelefonen, som "snakker" med telefonen via magnetometeret. Her er en fil for å printe ut herligheten, i tillegg trengs linser og magnet.

En egen app sørger for å demonstrere det hele, eller du kan utvikle dine egne applikasjoner. Appen er så sin sak, men det finnes også en rekke eksempler laget for nettleseren Chrome. Et eksempel viser 3D-video, et annet trekker linjene tilbake til stereoskopet, med klare referanser til ortofoto mm



Via JonblOGG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar