3. oktober 2014

Den digitale (p)syken

Buzzit er et logisk og grotesk utslag av klikkhysteriet, sier Finn Sjue, pensjonert høgskolelektor i journalistikk. Sjue var tidligere journalist og avisredaktør, og i fjor ga han ut Journalistikkens uutholdelige letthet, et 159 sider langt oppgjør med en «florlett» norsk journalistikk.

– Når jeg ser det som nå er kommet frem, angrer jeg ikke et sekund på det jeg skrev, sier han.

Buzz om Buzzit. Den siste uken har Aftenposten vist hvordan det norske nettstedet Buzzit har plagiert innhold fra utenlandske medier, publisert reklame som nærmest er identisk med Buzzits artikler, og lagt ut bilder uten korrekt kreditering.

Buzzit ble etablert av Tromsø-avisen Nordlys 10. juni i år, og Nordlys-redaktør Anders Opdahl innrømmer til Morgenbladet at Buzzits navn og innholdsprofil er «rått kopiert» av amerikanske BuzzFeed.

Kilde: Morgenbladet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar