- Vi jobbet mye med det å forankre blogg hos fagpersonenen. De må synes det er viktig selv, og ikke føle at oppgaven blir presset på. Derfor er det enormt viktig å formidle hva blogging kan - og ikke kan brukes til, for å få utnyttet potensialet, påpeker Anne Mette Bjørgen.
Erfaringene og lærdommene fra blogg-prosjektet har resultert i ti kriterier for å bruke blogg i undervisningssammenheng.
- Ta hensyn til fagets egenart og still spørsmål om blogg er godt egnet for å fremme det som særmerker faget.
- Tenk gjennom hvordan bruk av blogg kan støtte opp under fagets læringsmål.
- Tenkt klar struktur - sett klare mål og delmål for hvorfor blogg kan brukes.
- Utform oppgaver og arbeidskrav som oppmuntrer til refleksjon, refleksiv læring og dialog, og på måter som forplikter studenter til å bruke blogg.
- Legg vekt på å lage oppgaver og spørsmål som kobler og bruker studentenes erfaringer på tvers av læringskontekster slik at de opplever umiddelbar relevans.
- Fra starten - tenk godt gjennom hvordan forankre bruk av blogg blant fagpersoner.
- Diskuter med fagersonene hvilke roller de skal ha i bloggen og vær tydelig på hvorfor.
- Driv engasjert opplæring av lærere og studenter på hva blogg kan - og ikke kan - brukes til
- Ta hensyn til hvordan studentene hverdagsliv; familie, jobb og andre forpliktelser, kan få stor betydning for aktiv deltakelse.
- som utvikler og tilbyder av studier og kurs - vær eksemplets makt og vær aktiv i bloggingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar