15. februar 2015

Mattekurs som MOOC skal løfte norske lærere

MOOC-teknologien kan på den måten bli en viktig nøkkel for å nå regjeringens mål om å etter- og videreutdanne rekordmange lærere i årene fremover, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Høgskolen i Bergen er også med i arbeidet med på å utvikle et lignende tilbud. Høsten 2015 har du muligheten til å studere Matematikk 2, 5.-10. trinn som nettstudent. Lærerne skal ta nettkurset gjennom den nye skandinaviske læringsportalen for kompetanseutvikling blant profesjonelle: Lifelong Learning Web

Isaksen håper bruk av digitale verktøy som MOOC-er på sikt kan bidra til å få opp både tempoet og antallet lærere som kommer seg gjennom videre- og etterutdanningskurs. Hvis pilotforsøket, som kalles MatematikkMOOC, til høsten går bra, er tanken å utvide tilbudet til andre fag.

Kunnskapsministeren avviser at MatematikkMOOC er en kriseløsning for å kunne gjøre noe raskt med kompetansemangelen.

– Dette skal være et fullverdig tilbud med samme kvalitet som et vanlig kurs. Men vi må se på tilbakemeldingene og fraværsprosenten for å se hvordan dette kan utvikles videre, sier han.

Prosjektleder Eirik Øvernes ved Senter for IKT i utdanningen sier de er kjent med at frafall er en utfordring ved MOOC-kurs, men at de har gjort tiltak for å forsøke å forhindre dette. Lærerne deles i grupper og må blant annet møtes til jevnlige videokonferanser der de skal diskutere og evaluere hverandre. De må sende inn arbeid til gitte frister, og de vil få tilbakemelding om hvordan de ligger an.

Kilde: DN.no

2 kommentarer:

  1. MOOC er visst det nye Buzz-ordet, ja. Men det ser ut som om noen av tilbudene det her snakkes om er "tradisjonell" nettundervisning. Det er begrenset opptak (ingen "M") og det er ikke åpent for alle (ingen "O). Kanskje man skulle kalt det OC (Online Course) i stedet?

    SvarSlett
  2. På et tidspunkt var det åpenbart viktig å kunne si MOOC - det var en viss døråpner - uten at det nødvendigvis var det de leverte. Heldigvis ser det ut til at litt av luften har gått ut av hypen, slik at vi kan diskutere de reelle fordelene med å bringe deler av undervisningen online.

    SvarSlett