1. april 2014

Pris for fremragende undervisning

Prisen for fremragende undervisning ble delt ut for første gang, under HiBs utdanningskonferanse.

Rektor innledet med å fremheve at målet med prisen er å trekke frem fremragende undervisere og læringsarenaer. Prisen skal bidra til høyere kvalitet i utdanningene og fremme HiB som institusjon

De nominerte til prisen for fremragende utdanning var: Signe Steinkopf, Thomas Impelluso, Petrin Eide, Kari Sælemyr, Silje Mæland, Harald Kryvi, Kjartan Sørland og Solfrid Mykland

Vinneren ble Silje Mæland, som blant annet fikk prisen fordi hun underviser kunnskapsbasert og er flink til å trekke inn egen praksis. Hun er opptatt av å få tilbakemeldinger og bruker dette til å forbedre egen undervisning, og er støttende for studentene.

Mæland fortalte om verdien av sin egen bakgrunn fra helsevesenet der en setter pasienten i sentrum, noe som på mange måter kan overføres til hvordan en møter studentene. 2013 var hennes første år som pedagog ved HIB. Samme år som hun disputerte. Hun fortale også om ønsket om stadig å strekke seg lenger og se på studentene som en ressurs. Det er et mål å møte studentene slik hun selv ønsker å bli møtt: med respekt, åpenhet og høye krav.

Siden hun ikke lenger er klinker må hun ta i bruk andre metoder som akademiker. Hun trekker særlig fram internasjonalt samarbeid med Duke university, ett av topp ti blant universitetene i USA. Gjennom dette samarbeidet opprettes kontakt med kolleger, blant annet under Summer University i Bergen i 2013. Ved Duke jobber man annerledes enn hva vi er vante til i Norge, med en helt annen dialog mellom studentene og foreleserne. Der de norske studentene kommer lite forberedt til timene, er det ved Duke vanlig at studente kommer forberedt.

Noe av hemmeligheten er at Duke benytter “Team based learning”. Gjennom samarbeidet fikk Meland mulighet til å reise til Duke og lære mer om denne metoden. Duke har gjort dette til et av sine konkurransefortrinn. Takker kollegaer ved Duke og Kjersti Willhelmsen, som er ansvarlig for dette samarbeidet ved HIB.

Ved innføring av Team based learning har Mæland satt en standard der det forventes at de stiller forberedt til timene. Må bruke metoder som kan endre studentenes adferd. Dette innebærer blant annet at hun tester studentene i timene for å se om de er forberedt. Benytter Its Learning til dette. Setter deretter studentene inn i grupper og lar disse diskutere testene og gjennomføre dette på nytt. Hver gruppe får et lite “falxlodd” der de kan skrape seg fram til riktig svar - se Immediate Feedback Assessment Technique. En viktig komponent i Team based learning er umiddelbar tilbakemelding. Skaper en ansvarsfølelse for egen og andres læring. Blir tydelig hvem som har forberedt seg. Fører til en stolthet hos studentene knyttet til å stille forberedt og bidra.


Et eksempel på en alternativ innleveringsform. Gjennomført av Melands studenter.
Mæland vil ikke hvile på laurbærene. Vi må få til et strategisk institusjonelt samarbeid, internasjonalt med samarbeidspartnere som vi kan strekke oss etter. Gode samarbeidspartnere fører til at vi våger å gjøre nye ting. Vil bygge allianser på tvers av fag og avdelinger ved HiB

Vet at kliniske fag har et behov for kontakt med pasienter. Meland ønsker derfor at klinisk praksis skal bli en større del av studentenes læring.

Prisen for fremragende undervisning er viktig, HiB bør holde på den. Den smaker mye bedre enn en vitenskapelig publikasjon. Mæland avslutter med å oppfordre til at vi må bli rausere i forhold til å rose hverandre på tvers. Både på tvers av fag og mellom fag og administrasjon.

Det ble ikke delt ut noen læringsmiljøpris i år. Læringsmiljøutvalget mente at de forslåtte kandidatene ikke oppfylte kriteriene satt i statuttene for prisen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar