Hva skal itslearning som et LMS være ved HiB?
Stikkord som ble nevnt innledningsvis var: “Brukeropplevelse - brukervennlighet”, forholdet mellom “undervisning og læring”, hensynet til “struktur og form”, samt i hvilken grad LMSet dekker en “sosial” funksjon.
- Pedagogisk verktøy, som fungerer i en digital hverdag
- Sentrum for studentaktiviteter. Faglig møteplass for studentene
- Sosial arena, men først og fremst et møtepunkt mellom studenter og lærere.
- Maks fire klikk - enkelt og brukervennlig
- Distribusjon av fagstoff, men ikke et arkivsystem
- Kommunikasjonsforum og informasjonskanal. Skal ikke bare være en oppslagstavle, og heller ikke en offisiell kommunikasjonskanal for HiB
- Innsamling av studentarbeider
- Fokus på læringsutbytte. Delingsarena, i den forstand at studentene får innsyn i hverandres arbeider
- Kartleggingsverktøy, inkludert muligheter for kontroll over arbeidskrav og progresjon
- Faglig vindu mot resten av verden. Om ikke en kommunikasjonarena for alt
- Arkiv for relevant fagstoff. Enkel tilgang til fagstoff og hensyn til filformater
- Informasjonsflyt i fagene
- Inspirerende bruk
- Støtte til læring inne i plattformen og legge til rette for faglig diskusjon mellom studenter
- La studente presentere seg selv, og kunne vise til eksempler fra tidligere studentarbeider
- La studentene samskrive og samregne
- Innholdsproduksjon for studenter, der en stimulere til samarbeid mellom studenteren, og kan jobbe med ulike former for underveisevaluering.
- Synliggjøring av mulige løsninger for kolleger og studenter. Ideutveksling mellom fagfeller
- Strukturere tidsplan
- Chat og diskusjon
- Kartlegge studentenes fremdrift
- Strukturert læringsutbyttebeskrivelse
- Faglig diskusjon mellom student og læring
- Undersøkelser og avstemning
- Innlevering av arbeider og legge til rette for studentenes refleksjon
- Motiverende, f eks gjennom spill og spillkultur i læring
- Videosnutter / Lyd / podcast
- Krav til universell utforming
Hvordan kan HiB administrere LMSet i våre utdanninger?
Itslearning ble i sin tid innført på en måte som gjorde at studentene først ble importert når de hadde betalt semesteravgift. de som ikke har betalt fjernes dersom de ikke betaler innen fristen.
Mye å spare på administrasjon - viser til hierarkisynkronisering. Lærerne legger til hele kull, men oppdatering underveis forsvinner. Faglærerne bør slippe å bruke tid på dette.
Ikke IT og FS-kompetanse til stede under denne sesjonen. Kunne dermed først og fremst stille spørmål
- Hvordan skal emner hentes over fra FS
- Hvordan skal studentene hentes inn fra FS
- Obligatorisk opplæring av ansatte
- Fordelen med å bruke hierarkisynkroniseroing - ved UiS innebærer dette overføring av emner, studenter og faglige ansatte og alle koblinger mellom disse.
- Synkronisering av emner - en mastergrad ved HiB er noen steder ett fag med en rekke delemner som mapper inne i dette faget.
- Identiteshåndtering - ved UiS kommer alle data fra SAP. Synkroniseres det som er nædvendig med FS
- Må tenke på dette og trø forsiktig
- Hva kreves av struktur i FS for å oppnå dette
- Direktesynkronisering
- Studentinvolvering - hvordan sikre at de har sagt sitt
- Lærerinvolvering og administrativt ansatte
- Studeieadministratsjonen (FS) - IKT-drift - HiB har en outsourcet tjeneste
- Hva skal styre prosessene? Hvordan defineres behov?
- prosessen i seg selv
- behov for verktøy
- verktøyenes muligheter - Hvordan er organisasjonen rundt LMSet i dag?
- Hva er målsetningen med sesjonen - hvordan tar en denne dagen videre? Hva er målet med dagen.
- et mål kunne være knyttet til å skape en enehetlig bruk på tvers av fag og administrasjon og avdelinger. Bygge opp en enhetlig kultur rundt bruken av itslearning
- hvordan sørge for god kunnskapsdeling? - Informasjonsflyt i emner og administrasjon
- hvordan fremme bedre bruk av LMSet i de enjkelte fagene
- hvordan bør HiB være organisert rundt LMSet - Stort behov blant faglærere for å kunne snakke med andre om hvordan en bruker undervisningsteknologi. Gjelder bredt ,ikke bare i forhold til itslearning.
- Hvem er systemeier og har ansvar for opplæring, evaluering og videreutvikling.
- Vises til LMS-definisjonen på Wikipedia - denne sier ikke veldig mye om hvordan systemet fungerer i forhold til læring.
- Fraværsystemet må diskuteres i forhold til behov, før en velger å benytte dette. Må brukes slik det er tenkt.
- Ingen registerer tilstedeværelse, men fravær
- Kortregistrering ved fraværsføring - kanskje ikke så bra, jmf EUs personverndirektiv - Kalender
HiST har lagt alle kalenderfunksjonene fra Outlook inn i itslearning. - Integerering av Timedit
- Bedre opplæring av ansatte - obligatoriske kurs
- Kan dels ta ansvar for dette internt - Lærere vil gjerne vise at de mestrer itslearning. Vil gjerne være på hugget, slik at Facebook ikke alltid blir den foretrukne kanalen. Ugreit når det oppstår situasjoner der noen studenter ekskluderer andre, f eks i forhold til praksisgrupper.
- Litt diskusjon omkring Facebook. Studentene oppretter egne grupper, noe som kan være problematisk - f eks dersom de ikke inviterer hverandre inn i lukkete grupper. Kan det være en løsning å operere med åpne grupper, som opprettes av faglærerne og som kan linkes direkte opp mot itslearning.
- Nevnes problemstillinger omkring hvorvidt man "eier" dokumenter som lastes opp på Facebook.
- Få LMSet inn i strategiske planer. Lage visjoner og mål
- Tydelig på hvem som har ansvar og kan svare på spørsmål
- Anakker en del om de som deler det de gjør - disse er også oftest de som har flest på sine forelesninger
- Behov for et tverrfaglig forum
- Itslearning opererer med noe de kaller teachmeet, der en utveksler praktiske erfaringer med bruk av systemet
- Foreslår rådgiving til HiB med tanke på hvordan en får til integrasjoner
- Nevner et IKT-kjørekort som ansatte kan ta på nett
Velg et par punkter og gjennomfør disse. Ikke forsøke å gjøre for mye på en gang. Gjennomfør noe, revider listen, evaluer og ta fatt i nye punkter etter hvert.
Hvordan jobbe videre med dette på Kronstad og Møllendalsveien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar