11. desember 2014

Vil fjerne tidstyver i skolen

Forholdene er annerledes i grunnutdanningene enn i høyere utdanning, men en kjenner seg gjerne igjen i ønsket om at det må bli færre krav til dokumentasjon og rapportering, slik at lærerne får mer tid til elevene. Det er budskapet fra prosjektet som har sett på det samlede kravet til rapportering og dokumentasjon i skolen.

Rapporten anbefaler forenklinger i gjennomføringen av både Elevundersøkelsen og Grunnskolens informasjonssystem (GSI). I tillegg oppfordres skoleledere og kommunene som skoleeiere til å begrense kravene til skriftlig underveisvurdering av elevene til et minimum. Skoleeier bør i samråd med skoleledere, lærere og eventuelt foreldrerepresentanter enes om hvilken form for skriftlig underveisvurdering som gir tilstrekkelig informasjon til elev og foreldre. Spørreundersøkelsene som prosjektet har gjennomført, både blant lærere, skoleledere og skoleeiere, viser forståelse for at det er nødvendig med noe dokumentasjon og rapportering. Alle gruppene mener likevel at det samlede omfanget er for omfattende.

KS og departementet er klare til å gjennomføre flere av anbefalingene allerede nå. Dette gjelder blant annet følgende tiltak:

  • Kartlegging og dokumentasjon av norskferdigheter hos elever med annet morsmål enn norsk og samisk. I rapporten blir det foreslått at kravet frafalles for elever som tidligere ikke har mottatt norskopplæring. Forslaget støttes og arbeidet med endringer kan settes i gang raskt.
  • Departementet vil gjennomgå regelverket for vurdering av elevenes faglige prestasjoner i forskriften til Opplæringsloven med sikte på forenklinger. Dette er et arbeid som også vil starte raskt.
  • Rapporten peker på at omfanget av skoleeiers dokumentasjon påvirkes av hvordan statlig tilsyn med tilhørende veiledning utformes. KD vil derfor se på utformingen av det felles nasjonale tilsynet for å sikre at dette ikke medfører unødvendig dokumentasjon utover det som følger av krav i regelverket.
  • Rapporten peker flere steder på at lærere og skoleledere bruker ekstra tid på dokumentasjon og rapportering fordi det i stor grad benyttes datasystemer ”som ikke snakker sammen”. KS og KD mener derfor det vil være et viktig tidsbesparende tiltak at kommunene og fylkeskommunene tar i bruk skoleadministrative systemer som baserer seg på etablerte standarder og felles kommunal IKT-arkitektur.
  • Rapportering fra kommunene gjennom GSI (Grunnskolens informasjonssystem) om tilstanden innenfor opplæringen. Departementet vil i tildelingsbrevet for 2015 gi Utdanningsdirektoratet i oppdrag å starte en gjennomgang med sikte på forenkling.
Hele rapporten finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar