Utredningen presenterer den historiske utviklingen av fagene i grunnskolen, en sammenlikning med andre land og anbefalinger fra nasjonale og internasjonale aktører om fremtidens kompetanser.
Et utvalg ledet av professor Sten Ludvigsen har sett på hvilke krav fremtidens samfunns- og arbeidsliv vil stille til norsk skole. Hva slags kunnskap blir viktig i fremtiden, og i hvor stor grad dekker dagens skole dette? Det er blant spørsmålene utvalget har sett nærmere på.
Her er noe av det utvalget har kommet frem til i delutredningen:
Her kan du lese mer om delutredningen og utvalget for fremtidens skole:
http://blogg.regjeringen.no/fremtidensskole/
Et utvalg ledet av professor Sten Ludvigsen har sett på hvilke krav fremtidens samfunns- og arbeidsliv vil stille til norsk skole. Hva slags kunnskap blir viktig i fremtiden, og i hvor stor grad dekker dagens skole dette? Det er blant spørsmålene utvalget har sett nærmere på.
Her er noe av det utvalget har kommet frem til i delutredningen:
- Evne til kritisk tenkning, problemløsning, kommunikasjon og samarbeid vil bli enda viktigere i fremtiden.
- Utvalget legger til grunn et bredt kompetansebegrep som inkluderer både kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle sider ved elevenes læring.
- Flere av fagene i dagens skole er svært brede i omfang. Dette kan gå på bekostning av elevenes muligheter til dybdelæring og faglig progresjon.
Her kan du lese mer om delutredningen og utvalget for fremtidens skole:
http://blogg.regjeringen.no/fremtidensskole/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar