Mest positiv bedømmelse får forelesning og skriftlige innleveringer, og disse formene oppgis også som klart mest brukt. Studentaktive arbeidsformer - som seminar, feltarbeid, laboratoriearbeid og prosjektarbeid, scorer lavere på bruk og tilfredshet. Men Digitale arbeidsformer får bra vurdering
Studentene ønsker seg bedre undervisning, mer forskningsdeltakelse og bedre oppfølging.
Aftenposten setter fokus på oppfølging av studentene. I følge Teknisk Ukeblad er ingeniørstudentene og lærerstudentene de som er minst fornøyd med kvaliteten på studiene.
Via Norgesuniversitetet
Studentene ønsker seg bedre undervisning, mer forskningsdeltakelse og bedre oppfølging.
Aftenposten setter fokus på oppfølging av studentene. I følge Teknisk Ukeblad er ingeniørstudentene og lærerstudentene de som er minst fornøyd med kvaliteten på studiene.
Via Norgesuniversitetet
Veldig interessant å lese. Jeg har stor tro på forelesninger som har noen læringsaktiviteter som er nøye utvalgt og har et tydelig formål. Et spennende verktøy en kan bruke for å sprite opp forelesningene, er Kahoot (som du sikkert kjenner). Jeg har blogget om det her: http://eblogg.hit.no/2014/02/11/skap-mer-levende-forelesninger-med-kahoot/
SvarSlettLitt sen respons her. Fikk ikke kommentaren på radaren før nå.
SvarSlettHar testet Kahoot en del med ganske mange brukere, men dog ikke som del av ordentlig undervisning. Å aktivisere studentene på denne måten har absolutt noe for seg, men spillaspektet ved Kahoot er faktisk noe av det som ikke fungerer så godt for min del. Synes det tar en del fokus vekk fra selve spørsmålebe og diskusjonene en bør legge opp til i forkant og etterkant av et spørsmål.
Mulig jeg begynner å bli gammel og treig, men Kahoot blir litt for mye sirkus for min del. Skjønt her er det viktig å si at det først og fremst er et "problem" knyttet til presentasjonsformen, og ikke noe som sånn sett taler i disfavør av konseptet med å bruke quiz som en del av undervisningen.